Mikaela Bäck

HELGEN I GOTT
 
Osäker på hur jag ska sammanfatta senaste dygnet. Jag har gjort lite av det  borde gjort så som pluggat och ätit hälsosamt efter att ha skrivit ytterliggare et tinlägg om vikten av kost. Men det jag har sysslat med har gjort mig så gott för själen och fyllt mig med glädje och energi. 
 
I fredags kväll åkte jag och Brett upp till Brisbane för att äta middag med Camilla och Ty (Camillas sambo/partner/pojkvän) på Sushi Edo. Förutom att det var världens najsigaste sushiställe, där man beställde från en ipad och det kändes som vi var tillbaka i Japan, så hade vi alla en mysig kväll ihop i gott sällskap. Humöret var på topp och lyckades hålla i sig även fast det var busybusy på jobbet idag. Snabbt hem och byta om och sen mötte jag upp Hilde i Surfers. Ytterliggare en kväll med alldeles för mycket mat men just nu kände jag vad gör det? Jag mår bra, jag är glad och mitt liv är faktiskt riktigt jäkla toppen. Återigen slogs jag av hur fina människor jag har i min omgivning och hur tacksam jag är över dom.
 
Peppen på livet gav mig motivation att tackla denna uppsats så ska sätta mig med den nu. Trevlig valborg på er där hemma. Uppskatta varandras sällskap.
Näringsbrist
Kan va svårt att se texten ovan men kortfattat så säger den att mindre än 5% av Queenslands barn (2-18år) får i sig tillräckligt (den rekommenderade dagliga dosen) av frukt och grönt varje dag. 98% av barn i åldrarna 4-8år når inte rekommendationerna. 
 
 
Kosten påverkar vår hälsa och vardag mer än något annat och ingen annan är ansvarig för vad du stoppar i dig än du själv. Fick mig en tankeställare idag när jag pratade med mamma på FaceTime,
 
 
'Men Mickis vad fin du är!' 
-haha skojar du nu eller?
Jag satt i pyjamas, osminkad och med otvättat hår. Hade knappt lämnat lägenheten på hela dagen.
'Nej, du är verkligen vacker, din hy och "utstrålning", man ser att du mår bra.'
 
Detta var inte första gången jag hörde detta dom senaste två veckorna, utan det är flera som konstaterat att jag verkligen ser ut att må bra. Genast började jag klura ut vad jag ändrat senaste tiden och de mest drastiska åtgärdena är att jag slutat med socker, gör lunchlådor för att ha hälsosam mat redo och äter mindre men flera mål under dagen. Dessutom har jag tränat mer och tuffare, både med vikter och kondition.
 
Resultatet? Bättre hy, bättre ork, jämnare humör, mer vältränad kropp, min mage blir inte längre lika uppblåst eller känslig, sockersuget har minskat rejält och jag känner mig starkare och hälsosammare. Kost är individuellt, vad som funkar för mig funkar kanske inte för dig. Men det är sorgligt att vi inte lär oss mer om detta i skolan eller inom idrott. Kostmedvetenhet behövs! Läget är inte så allvarligt i Sverige än, men bilden ovan är en artikel jag fann i tidningen häromdagen. Hur skrämmande är inte det? 
 
Jag övervägde att bli nutritionist ett tag, tyvärr ogillar jag kemi starkr så hade inte fungerat sp bra för mig. Men kost är väldigt intressant och det tar inte lång tid innan det börjar hända saker i kroppen när man ändrar den.
 
BURLEIGH HIKE
 
 
 
Efter att Brett slutat jobbet för dagen kom han över för att få ut mig ur lägenheten- slöhetsmätaren var på max hos mig idag. Vi tog bilen 15minuter söder ut till en av mina favorit förorter här på Guldkusten: Burleigh. Det finns en väldigt fin vandringsled där på totalt 2.3km som jag rekommenderar starkt. Solen sken varmt idag och jag vann kalkontävlingen (vi gissade innan på hur många vi skulle se under promenaden. Jag gissade 5, 5 det var.) En toppen eftermiddag med andra ord. 
 
Utöver det har jag under dagen varit och handlat protein bars, moon macademias och dark choc coffe beans. Samt lagat fler matlådor. De rackarna har jag en hatkärlek till. Jag avskyr att ha maten klar för mig för de kommande dagarna MEN det hjälper mig äta hälsosamt och balanserat. Kommer ett inlägg om hur min "nya" kost fungerar inom närmsta dagarna. Stay tuned och ha en fin torsdag.