Mikaela Bäck

Hänger med The Security
Jag älskar Cairns! Så nice stad att hänga i som backpacker. Hostelet vi bor på nu heter Northern Greenhouse och rekommenderar det starkt! Ligger kanske 100m ifrån Gilligans's som är ett riktigt partyhostel (där vi bodde första natten). Detta ställe är betydligt lugnare och vi har återigen ett rum för oss själva. Vi är så lättsålda, vi valde detta hostel för det är gratis BBQ på söndagar och gratis pannkaksfrulle på lördagar (den missade vi dock igår pga raftingen). Men det är verkligen ett kanonställe. Gratis wifi och gratis frukost varje dag. Fräscht överallt och rummet har egen toa och dusch.

På kvällarna går vi till klubben mitt emot Gilligan's, vet ej vad den heter? Gratis entre och gratis middag vid köp av något att dricka, Tror det erbjudandet endast gäller de som bor på Gilligan's men de har aldrig ifrågasatt oss så vi äter på. De har livemusik varje dag också och det är alltid nice människor där som vi pratar med. När vi går hem sen finns det ett pizzaställe precis previd som gör sjukt goda pizza slicear.

Idag har vi chillat vid poolen och återhämtat oss litegrann. Blåmärken lite här och var från forsränningen. Ikväll är det som sagt BBQ som gäller. Får väl se om vi hamnar på klubben ikväll igen. Härligt att ba hänga där ett tag medans de har live musik.

Igår kom vakten fram när vi satt och chilla bara och vi oh shit nu blir vi utkastade. Vet inte varför vi skulle blivit det men de är så stora och läskiga så det är vad vi antog. Men nope, han erbjöd sig att ta kort på oss båda (jag satt och fota vicki) och då kom den andra vakten och va med på bilden också.

Svensktalande guide?
Glömde att berätta om en kul sak som skedde igår när vi körde forsränning. I båten var vi 6 st plus guiden. De 4 andra tjejerna kom brån Melbourne allihopa men var i två olika sällskap. Jag och vickis pratade och pratar rätt mycket svenska med varandra när vi är ute så och vi har funderat lite på det. Det känns lite otrevligt eftersom ingen annan förstår men samtidigt känner vi att om det verkligen är något som bara gäller oss eller som bara vi kan relatera till så kan vi likagärna säga det på svenska. Känner mig obekväm i att säga allt på engelska när de andra ändå inte behöver förstå eller höra det och det känns bara konstigt.
   Tre timmar in på forsränningen efter lunch så ska jag klättra upp i båten och säger till vicki " Jag kommer typ trampa på en fisk här!" Då svarar guiden "No I don't think so." Jag blir helt stel och ba whaaaat. "Do you speak Swedish?!!" "Ya I've been listening to you two all day.." Då ba shit vad har vi sagt. Vi sa inget dumt och pratade inte om någon men ändå huvudet började ju försöka minnas allt. Det visade sig sen att han inte kunde svenska bara två ord. Snabel och bajs. Känns som två bra ord att kunna. Fast vi var aldrig helt säkra så vi var lite försiktigare med vad vi sa och försökte se om han förstod. Tillslut förstod vi att han inte kunde svenska. Han skrattade åt vår min vi fick när han sa att han kunde svenska resten av trippen i alla fall.

Vi säger aldrig något dumt eller pratar illa om någon på svenska, vi vet aldrig när det är någon svensk talande i närheten. Speciellt inte efter detta haha.

lite så såg vi ut.
River Rafting
lite halvt döda igår efter 3h sömn började vår tripp klockan 6.30 mot Tully där vi skulle köra forspaddling/ forsränning..Extrem. Det var så sjukt kul! DEt tog ett tag med buss dit, runt 3h så vi hade lite tid på oss att sova. Det var ganska dyrt att göra detta men vi hade hört bra om det och tänkte ja men något måste vi göra och vi kör på detta. Det fanns tcå alternativ vanlig eller extrem. Kör extrem! Så värt och prisskillnaden var inte så jättestor. 135dollar betalade vi per person och det var verkligen en hel dag och så bra ordnat. lunchen var också god, veggie burgare.
   Vi åkte i forsar och välte flera gånger, hoppade från klippor, flöt med i en ström som var stark och vågorna höga. De såg inte så höga ut men när man var där så kunde man knappt få luft och näsan sköljdes rejält även fast vi blåste ut. Vi fick åka i ett vattenfall också, det var lite obehagligt. Guiden sa det tar cirka 6-8sekunder innan ni kommer upp till ytan. Ni kommer inte ha någon aning om vad som är upp och ner så simma inte för ni kommer ba simma åt fel håll. De varnade även att de kunde bli jobbigt tryck för öronen men att det oftast inte är någon fara. Jag snurrades runt och fick lite halv panik där nere. 8 sekudner kändes som en lång tid och av reflex vill man ju simma mot ytan och så inser jag att jag inte har någon aning vart ytan är. Tillslut kom jag upp iallafall. Öronen gjorde ont ett bra tag efter på både mig och vicki speciellt vicki så de var kanske inte helt värt att göra det men ändå kul.
   Ett par gånger hamnade vi i jobbig ström med båten. Den första gången fylldes hela med vatten och alla trodde vi vält men sen helt plötsligt var vi ovanför ytan igen och alla var i båten. Alla utom vicki. Då ligger hon i vattnet mitt i den stora strömmen och dras över stenar och allt möjligt. Andra gången hon föll av var värre. Båten böjdes på mitten så jag flög bakåt på guiden och vicki flög upp och ner i vattnet. Det är strak ström och precis när vi ser henne vid vår båt ser vi att bpten bakom oss kommer ner för fallet mot oss. Vi kommer krocka och vicki är emellan. Ser ba hur den slår i oss och att vickis paddel e mos emellan. Får panik för tänker att hon måste vara under båtarna men tack och lov har strömmen tagit tag i henne och hon är 15m bort. Då kommer nästa jobbiga. Vi slungas mot en stor klippa och vicki är emellan och kommer bli klämd. Men guiden hinner precis få tag i henne och dra upp henne.
   Galen och sjukt kul dag. GÖR DET! SÅ VÄRT. Blande det roligaste jag gjort.
Jättedyrt att köpa bilderna de tog men en tjej från vår båt köpte alla och hennes kompis lovade att skc